Let's talk about test... Nathalie van der Ven

October 10, 2023
Profielfoto van testcoördinator Nathalie van der Ven.
Nathalie van der Ven, testcoördinator.

In deze blogreeks laten wij testprofessionals uit diverse branches aan het woord. Bij Testersuite horen wij graag wat een testprofessional bezighoudt en wat de diverse visies op het gebied van testen zijn. In deze editie van Let’s Talk About Test maak je kennis met Nathalie van der Ven, lead testcoördinator bij Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ).

"Men beschouwt testen als het zetten van een vinkje."

Even een heads up: Wie is Nathalie?

Ik ben opgegroeid in Sint-Michielsgestel onder de rook van ’s-Hertogenbosch. Na tien jaar in Friesland te hebben gewoond, ben ik alweer negen jaar terug in Brabant. Met mijn man, twee dochters en maar liefst vijf katten woon ik vlakbij ’s-Hertogenbosch in het dorpje Engelen. De meeste mensen kennen Engelen alleen van de afslag op de snelweg, haha.

Dus je gaat lekker op de fiets naar je werk?

Nee, dat zou mooi zijn maar logistiek is dat vrijwel onmogelijk.

Wilde je op de lagere school al tester worden?

Nee. Ik wilde dokter of archeoloog worden. Of rechercheur of toch dokter, nou ja het veranderde nogal eens haha. Nu weet ik nog steeds niet wat ik later wil worden ;-)

Hoe ben je dan in het testvak terechtgekomen?

Na mijn studie ben ik bij de Kamer van Koophandel terechtgekomen als assistent financial controller. Daar werd destijds een nieuw kassasysteem geïntroduceerd en gekoppeld aan het AS400systeem. Na de implementatie ging er heel veel mis. Er waren grote kassaverschillen. Dit riep de vraag op wat er fout ging. Zat er een fout in het systeem of was er iemand heel handig geweest met het weg laten vloeien van geld? Hier zijn we toen heel diep ingedoken. Uiteindelijk bleek het probleem in het systeem te zitten.

Deze zoektocht naar wat er fout ging vond ik heel erg leuk om te doen. De bevindingen heb ik gepresenteerd aan de leverancier en samen hebben we toen de fouten opgelost. Zij kwamen heel snel met een update en wijzigingen die werden doorgevoerd. Dat was mijn eerste ervaring met testen.

Dus de interesse voor het testvak was gewekt?

Ja zeker. Vervolgens heb ik op een vacature gesolliciteerd bij Sogeti. Ik ging daar aan de slag als young professional testengineer en heb de basisopleiding testen gedaan. Dat was mijn start in de testwereld. Na een aantal opdrachten als testenigneer, ben ik ook de rol van testcoördinator gaan vervullen. Verder heb ik van alles gedaan waar moeilijk een label aan te hangen viel.

In die tijd heb ik veel opdrachten bij klanten uit de zorgbranche gedaan. Onder andere bij VZVZ en NZA. Dat waren de leukste opdrachten. Daar zit dan toch dat raakvlak uit mijn jeugd om dokter te willen worden haha. In 2017 kwam er een vacature van JBZ voorbij. Zo ben ik hier terechtgekomen en heb het hier zeer naar mijn zin.

"Testen is nog altijd een ondergeschoven kindje..."

Wat houdt jou nog steeds bezig in het testvak?

Testen is nog altijd een ondergeschoven kindje en er zijn zoveel verschillende visies. Dat verbaast me nog steeds. Het is bijzonder te zien hoe daar door organisaties verschillend mee om wordt gegaan.

Waar liggen jouw uitdagingen als testcoördinator bij JBZ? 

Wij hebben bij JBZ het testen van HiX (elektronisch patiëntendossier) goed op orde. Toch zie je vaak nog dat mensen zich niet bewust zijn van het nut en de noodzaak van testen. Men beschouwt testen als het zetten van een vinkje. Dat is ook heel begrijpelijk, omdat je vaak te maken hebt met mensen waarvan testen niet de expertise is, maar dan kan het wel een uitdaging zijn om mensen mee te nemen in een testproces.

Je ziet dat IT steeds belangrijker wordt, zowel hardware als softwarematig. Er komen steeds meer koppelingen en integraties. Hierdoor komt er meer en meer werk op ons af. We proberen ons eigen testproces steeds opnieuw kritisch te bekijken. We optimaliseren dat steeds verder. Daar komt ook nog bij kijken dat je, zeker als ziekenhuis, moet letten op tijd en geld. Dat zijn wel uitdagingen.

Tegen welke problemen loop jij aan als testcoördinator?

Het zijn vooral de uitdagingen zoals net benoemd. Je gaat op een punt komen dat het niet meer houdbaar is. Dan loop je de kans niet langer dezelfde testdekking te kunnen garanderen. Het aantal risico’s bij implementaties en changes wordt dan wel groter.

Hoe ga je daar in de praktijk mee om?

Door steeds bezig te zijn met optimalisatie van het proces, door efficiënter te werken en door slimmere keuzes te maken. Zo kan je risico-impact-analyses doen en vervolgens alleen de grotere risico’s eerst bij de kop pakken.

Het ideale plaatje is natuurlijk om het testproces als gestandaardiseerde werkwijze neer te zetten binnen het hele ziekenhuis. Dan zijn we instaat efficiënt te werken en daarmee tijd te besparen. Verder hebben we het regressietesten op HiX al grotendeels geautomatiseerd. Dat willen we ook voor andere standaardtrajecten gaan doen. Maar dat kost tijd.

Ik begrijp dat JBZ met een nieuwe testautomation-tool is begonnen?

We gebruikten al een testautomation-tool voordat we met ICTestAutomation begonnen. Het migreren van de scripts van de vorige testautomation-tool naar ICTestAutomation heeft veel tijd gekost. We zijn nog niet daar waar we willen zijn, maar we verwachten dat de komende maanden in te lopen. Dan gaan we ook de koppeling tussen Testersuite en ICTestAutomation in gebruik nemen. Dat is een mooie efficiencyslag. Daarom hebben we ook voor ICTestAutomation gekozen.

"We zien ook dat er nog veel getest wordt vanuit Excel..."

Welke ‘milestones’ heb je behaald bij JBZ?

Dat we voor het testen van HiX en andere applicaties een standaard testproces hebben neergezet wat als een heel goed geoliede machine loopt. We testen iedere vier weken de HiX-updates zonder dat we tegen rare dingen aanlopen. Dat gaat als een trein. Verder hebben we het geautomatiseerd regressie testen neergezet. Dat zijn twee hele mooie mijlpalen.

We zien ook dat er nog veel getest wordt vanuit Excel of er komen telefoontjes met de mededeling ‘hij doet het niet’. Daarom willen we er nu heel graag naartoe dat het test- en releaseproces, zoals we dat voor HiX op hebben gezet, een standaard onderdeel wordt van ons wijzigingsproces. Zie het maar als een master-testplan. De contouren daarvan zijn nu helder. We hopen dit nu verder vorm te gaan geven en door te gaan voeren. Dat is een milestone in wording.

Verwacht je weerstand bij die laatste milestone?

Ja, wel een beetje. Dat sluit ook wel aan bij wat ik eerder zei; omdat testen ver weg staat van de dagelijkse bezigheden van veel collega’s, krijgt testen niet altijd de hoogste prioriteit.

Vaak geeft men dan aan dat er zeker wel getest is bij projecten of changes. Er worden dan bijvoorbeeld geen resultaten vastgelegd en er wordt niet echt een procedure of methodiek gevolgd. Dat is jammer, want juist door gestructureerd te testen ben je veel efficiënter en effectiever. Daar willen we mensen graag van overtuigen.

Is het lastig om key-users mee te krijgen?

Je hebt hele gedreven key-users die vanuit hun vakgebied graag willen bijdragen aan een goed werkende applicatie. Natuurlijk zijn er ook key-users die daar toch wat minder affiniteit mee hebben. Dan is de uitdaging groter om ze te overtuigen waarom je moet testen en hoe je dat doet.

Welk probleem lost Testersuite voor jou op?

Het geeft ons vooral inzicht in datgene wat we willen weten tijdens- en bij afronding van een traject; de voortgang van de testuitvoering en de status van de uitgevoerde testen en de geconstateerde bevindingen. Testersuite is wat dat betreft heel overzichtelijk en eenvoudig in gebruik. Ook voor de testers is het prettig te gebruiken door de eenvoud. Het is fijn dat je door de masterlist heel veel van je testcases kan hergebruiken. Je hoeft niet steeds weer scripts te exporteren en te importeren. Zo houd je het testproces beheersbaar.  

Waar zie jij kans voor verbetering in Testersuite?

Natuurlijk zijn er altijd verbeteringen mogelijk. We hebben onze wensen kenbaar gemaakt bij het Testersuite Team. Hierover hebben we al gesprekken met de productowner en supportafdeling van Testersuite gehad en we gaan wat proeven draaien met jullie. Wat bijvoorbeeld heel fijn zou zijn is als we nog wat meer mogelijkheden krijgen qua rapportages. Maar dat hebben we al kenbaar gemaakt.

"Je moet dus steeds kritischer naar het testproces kijken."

Hoe zie jij in algemene zin de toekomst van het testvak?

Voor organisaties wordt IT steeds belangrijker. Het is daarom van belang om met zo min mogelijk middelen zoveel mogelijk te testen. Je moet dus steeds kritischer naar het testproces kijken. Daarnaast denk ik dat zaken als security en privacy steeds meer gaan samenhangen met tal van systemen. Dit resulteert in steeds meer stakeholders bij een testtraject. Dat is een enorm spanningsveld als je met zomin mogelijk middelen moet werken. Zeker omdat dit niet ten koste van de kwaliteit mag gaan. Het belang van een goed doordachte teststrategie wordt daardoor steeds groter.

Wat is jouw advies aan andere testcoördinators?

Laat je niet ontmoedigen als mensen die het belang van testen niet begrijpen. Het doel van testen is met zo min mogelijk risico’s een systeem te implementeren of changes door te voeren, zodat gebruikers zo prettig mogelijk kunnen werken. Als je dat uitdraagt lukt het vaak wel om mensen mee te krijgen.

Wil je verder nog iets kwijt?

Wij zijn bij het testteam allemaal best wel allemaal kritisch en gedreven. Wat dat betreft vinden we de samenwerking met Testersuite juist erg prettig. Er wordt altijd meegedacht met ons als klant en jullie nemen ons ook altijd mee in de plannen. We vinden het een prettige en goed doordachte tool. We waren onder de indruk van de roadmap die jullie hebben gepresenteerd op het user event. We zijn benieuwd waar jullie mee gaan komen.

Wil jij ook beter en slimmer testen?

Ontdek onze gebruiksvriendelijke cloud producten
Testersuite maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je accepteert. Bekijk onze Privacyverklaring voor meer informatie.