Blog
Plan een afspraak

Het jaar 2020 was een ‘bug’

January 11, 2021

We hebben het al eerder gezegd, het jaar 2020 was een ‘bug’. Hoe heeft het Testersuite Team dit vreemde jaar ervaren? Wat waren de gevolgen? Tijdens de jaarlijkse klantenmiddag in december deelde Testersuite directeur Frank Paymans zijn ervaringen. Lees hieronder het gesprek met Frank.

Sunset

Wat voor effect heeft de pandemie gehad op Testersuite?

We zijn vorig jaar goed van start gegaan. In maart kwam de eerste lockdown waarbij iedereen toch wel geschrokken was. Wat zou dit gaan betekenen, zowel privé als zakelijk? We merkten dat commercie wat stroever begon te lopen omdat veel organisaties pas op de plaats maakten. Gelukkig heeft dat niet lang geduurd. Het thuiswerken waren we al gewend maar voltijds thuiswerken was toch iets anders. Daar kwam nog bij dat er veel nieuwe collega’s zijn gestart die online moesten worden ingewerkt. Dat was best pittig voor het team. Er moest een nieuwe balans worden gevonden maar dat is uiteindelijk heel goed gelukt.

Waren er ook positieve effecten?

Zeker! Testersuite is een testmanagement applicatie in de cloud die online werken (testen) ondersteunt. Wanneer alle betrokkenen in een testtraject op verschillende locaties zitten dan heb je een dergelijke applicatie gewoon nodig. Dit heeft ervoor gezorgd dat we veel nieuwe klanten hebben mogen verwelkomen. Onze klanten en prospects schakelden allemaal over op online werken en dit maakte sommige zaken zelfs eenvoudiger. Denk hierbij aan online demo’s, implementaties en consultancy. Het nog slimmer gebruik maken van online tools zoals Teams, Asana en Pipedrive hielp daarbij. Hierdoor boekten we veel efficiencywinst.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen geweest afgelopen jaar?

Het team is flink gegroeid. Zo hebben we in februari uitbreiding gekregen binnen het sales-team en binnen het ontwikkelteam zijn in 2020 drie nieuwe developers gestart. Met veel nieuwe mensen ontstaat een nieuwe dynamiek en is het even zoeken naar de nieuwe balans. Hierbij gaat het ook om het borgen van onze cultuur: professionaliteit, openheid, respect, vertrouwen en niet bang zijn om fouten te maken. Dit heeft ook nieuwe zaken opgeleverd. Zo hebben we nu een boekenclub waarin vakliteratuur wordt besproken, doen we nog actiever aan kennisspreiding en leggen we dit in het kader van ons ISMS (Information Security Management System) ook vast.

En als je kijkt naar de processen?

Na de implementatie van ons ISMS in 2019 zijn we begin 2020 gecertificeerd voor ISO27001 en NEN7510 (specifiek voor de zorg). Daarnaast zijn we continu bezig met verbetering van onze processen. We hebben het Agile werken verder doorgevoerd, de sprint planning & refinement geoptimaliseerd, retrospective-sessies geïntroduceerd, code reviews en unittest automation verder doorgevoerd en nog tal van andere zaken verbeterd. Daarnaast hebben we ook andere processen verder verbeterd zoals commercie, marketing en administratie.

Wat waren de highlights van commercie?

Nadat het ‘nieuwe normaal’ was ingedaald hebben we flink wat nieuwe klanten binnengehaald. Dat liep bijzonder goed. De bewustwording ten aanzien van software testen en testen in de cloud nam exponentieel toe. Daarnaast hebben we ook vastgehouden aan onze branchefocus wat zijn vruchten afwerpt. Verder zijn we intensiever met partners gaan samenwerken zoals bijvoorbeeld Salves.

Kijkend naar de Testersuite applicatie, kun je wat voorbeelden geven van belangrijke ontwikkelingen?

We hebben de communicatie binnen de Testersuite applicatie verder verbeterd. Dat geldt ook voor de automatische workflows en emails die daar achterzitten. Hierbij hebben de emails een geheel nieuw design gekregen. Binnen de rapportage-module zijn nieuwe features aangebracht die de onderlinge communicatie binnen testteams vergemakkelijken.

Verder hebben we de API aanzienlijk uitgebreid zodat het nog eenvoudiger is om te koppelen met tools voor testautomatisering. Diverse klanten maken hier al gebruik van om bijvoorbeeld testresultaten van geautomatiseerde testscripts terug te krijgen in Testersuite. Er zijn ook diverse uitbreidingen gedaan op onze standaard JIRA koppeling. Het is nu bijvoorbeeld heel eenvoudig om JIRA user-stories uit verschillende JIRA sprints op te halen in bestaande testtrajecten in Testersuite.

Ten aanzien van customizing binnen Testersuite is er veel veranderd en geoptimaliseerd. De kracht van eenvoud komt nog duidelijker naar voren.

Vooruitkijkend naar 2021, wat zijn de plannen?

Het aantal klanten groeit hard. De ontwikkeling van de Testersuite applicatie versnelt, de vraag naar consultancy neemt toe en daarmee ook de druk op support. Dit betekent dat we het team in 2021 verder moeten gaan uitbreiden. We zoeken ook meer samenwerking met bestaande en nieuwe partners ten aanzien van klantondersteuning. Hierbij bewaken we natuurlijk wel de kwaliteit van onze consultancy.

Onze buitenlandse klanten nemen ook toe. Maar we blijven ons voorlopig op de Nederlandse markt richten. Daar is nog genoeg te doen. En last but not least…we bestaan in 2021 tien jaar. Dat laten we ook niet ongemerkt aan ons voorbij gaan!

Wil jij ook beter en slimmer testen?

Ontdek onze gebruiksvriendelijke cloud producten
Testersuite maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je accepteert. Bekijk onze Privacyverklaring voor meer informatie.